Bagaimana Mercedes mengekalkan G-Wagen unik semasa ia menjadi elektrik

  • Share
G-Wagen

Kami tahu bahawa versi elektrik Mercedes-Benz G-Class akan dilancarkan pada 2025, versi pengeluaran Concept EQG yang akan ditunjukkan pada Pameran Auto Munich 2021.

Beberapa kenderaan berprestij dan hadir seperti Mercedes-Benz G-Class. Namanya berasal dari Geländewagen, yang bermaksud “kenderaan rupa bumi” dalam bahasa Jerman. Selalunya dengan mesra dirujuk sebagai   G-Wagen  , G-Class telah wujud sejak akhir 1970-an dan menjadi lebih canggih pada 1990-an tanpa kehilangan banyak bakat yang tidak dapat disangkal.

Seperti yang dijangkakan untuk kenderaan pada tahap harga ini, Mercedes akan memperibadikan SUV G-Class anda dengan pelbagai cara jika anda meletakkan fikiran anda kepadanya. Terdapat peningkatan standard seperti roda yang lebih besar, lambang yang dihitamkan, panel dalaman kayu asli dan tempat duduk urut jahitan berlian, dan kemudian terdapat warna dan bahan eksklusif yang membawa nama jenama seperti Designo dan G Manufaktur.

G-Wagen

Cat luaran Designo boleh didapati dalam warna berkilat tinggi dan kemasan matt berkilat rendah, rona dengan sebutan seperti Mystic Blue Metallic dan Platinum Magno. Ia disembur oleh pelukis mahir (bukan robot) dalam proses berbilang lapisan yang menggunakan lapisan jernih yang tersendiri dan teknologi zarah seramik yang dikatakan memastikan kemasan tahan lama. Rangkaian penuh liveri G-Manufaktur juga tersedia untuk G-Wagen, termasuk beberapa warna imbasan dari masa lalu Mercedes.

Beberapa butiran menarik lagi bocor mengenai EQG yang akan datang. Dengan lima tempat duduk dan kehebatan luar jalan yang sebenar, generasi semasa SUV enam angka itu telah diperkenalkan dan dijangka mempunyai varian elektrik, sifar pelepasan tidak lama lagi.

Walaupun masanya bertepatan dengan pelancaran trio seni bina baharu yang berdedikasi untuk Mercedes EV masa depan, EQG tidak akan menggunakan mana-mana daripada mereka. Ia menerima asas khususnya sendiri untuk memenuhi keperluan tertentu dan mengekalkan status uniknya.

“G-Wagen ialah kereta yang diingini semua orang, anda perlu memohon dan anda bertuah jika anda mendapatkannya,” kata Ola Källenius, Ketua Pegawai Eksekutif Mercedes-Benz Group AG.

Mercedes Benz Concept EQG

G-Wagen

“Ia mempunyai status pemujaan. Ia unik. G akan sentiasa menjadi G,” Källenius memberitahu MotorTrend di Paris, di mana pembuat kereta itu menganjurkan tayangan perdana dunia SUV Mercedes-EQ EQE 2024 dan SUV Mercedes-AMG EQE 2024.

“Ia mengikut definisi bukan pada platform dengan keupayaan luar jalannya, ia kenderaan sendiri, tempoh, dan ia akan kekal sebagai kenderaan sendiri,” kata bos Mercedes itu.

Keputusan itu dibuat untuk menyegarkan SUV, tetapi tidak menggunakan platform EVA2 yang mendasari sedan dan SUV elektrik Mercedes EQS dan EQE. EQG juga akan mempunyai teknologi baharu dan pilihan bateri apabila ia dilancarkan pada 2024.

Dua pilihan bateri untuk G-Wagen elektrik

Ia akan tersedia dengan bateri biasa pada pelancaran pada 2024, tetapi terdapat juga versi (mungkin 2025) dengan bateri anod berasaskan silikon berketumpatan lebih tinggi. Mercedes sedang bekerjasama dengan Sila, syarikat permulaan AS yang menggunakan bahan anod silikon tinggi untuk meningkatkan ketumpatan bateri, dan pembuat kereta itu mahu menggunakan kimia sel peringkat seterusnya ini dalam bateri untuk G-Class. Bateri anod silikon akan menjadi pilihan dalam EQG, satu cara untuk meningkatkan julat SUV kotak.

“Kami akan menunjukkan kepada dunia perkara yang mungkin apabila anda meningkatkan ketumpatan tenaga sebanyak 20 hingga 40 peratus,” kata Christophe Starzynski, Naib Presiden Seni Bina & Pembangunan E-Drive Kenderaan Elektrik Mercedes.

Keseronokan Elektrik

Penjana kuasa akan menjadi fenomena dari sudut prestasi, kata Källenius, yang merakam prototaip awal, keldai powertrain, di kemudahan luar jalan berhampiran Graz, Austria. “Ia menakjubkan. Saya tahu saya meningkatkan jangkaan di sini, tetapi saya sangat teruja untuk keluar dari kereta ini sehingga saya tidak sabar menunggu G elektrik datang.

Ia sangat cekap, begitu mudah untuk memandu. Ia akan mempunyai prestasi luar biasa dalam dan luar jalan, ditambah dengan bateri paling padat tenaga yang boleh kami temui dalam kenderaan yang sedikit mencabar dari segi aerodinamik dari segi pekali pemanduannya.”

Dan ya, kunci pintu G-Wagen elektrik masih mempunyai bunyi seperti bolt pistol ikonik itu.

Pembangunan bateri banyak

G-Wagen

Mercedes mempunyai bateri berketumpatan tenaga lebih tinggi yang lain dalam pembangunan, termasuk kerja berterusan pada bateri keadaan pepejal dengan potensinya untuk julat yang lebih panjang dan kos yang lebih rendah. Kejayaan keadaan pepejal dijangka pada separuh kedua dekad, baik dari segi kimia dan penskalaan kepada saiz yang diperlukan untuk kenderaan, kata Starzynski.

Untuk kenderaan peringkat permulaan, Mercedes sedang mengusahakan bateri LFP (lithium iron phosphate). Ia adalah alternatif yang baik, kata Starzynski. Walaupun bateri bertambah baik dan Mercedes berfungsi pada format sel dan modul yang berbeza, anda masih akan melihat kimia dan saiz bateri khusus segmen, katanya.

Mercedes juga mempunyai kerjasama dengan ACC dan Stellantis untuk bersama-sama membangunkan sel bateri baharu. Masih terlalu awal untuk bercakap tentang kimia sel yang mereka reka, kata Markus Schäfer, Ahli Lembaga Pengurusan Mercedes-Benz Group AG, Ketua Pegawai Teknologi, yang bertanggungjawab untuk pembangunan dan pemerolehan

  • Share

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *